Legalisatie handtekening

Handtekeninglegalisatie wordt vaak gevraagd op stukken die naar het buitenland moeten worden gezonden of op stukken waarin de ondertekenaar ergens zijn toestemming aan geeft. Bij een legalisatie verklaart de burgemeester dat de betreffende handtekening echt is. Een legalisatie geeft géén informatie over de juistheid of betrouwbaarheid van de inhoud van het document.

 

Hoe laat u een handtekening legaliseren?

U moet eerst een afspraak maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14035. U moet vervolgens persoonlijk naar het loket van uw gemeente komen met:

  • het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen

  • een geldig legitmatiebewijs

  • een betaalmiddel

In het bijzijn van de loketmedewerker tekent u het document. De loketmedewerker plaatst de legalisatietekst bij uw handtekening. In die tekst is uw naam vermeld, met de verklaring dat de gestelde handtekening van u is. Een medewerker van de gemeente ondertekent de legalisatieverklaring namens de burgemeester. De legalisatie is klaar terwijl u wacht.

 

Kosten

Legalisatie handtekening: € 10,--