Naamgebruik

Overheidsinstanties en diverse instellingen met een maatschappelijke taak gebruiken voor hun correspondentie met u de persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP). Naast uw adres gebruiken zij ook de door u gewenste naam. Wanneer u uw huidige naamgebruik wilt wijzigen kunt u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen. Het gaat hierbij om de wijze waarop u wilt worden aangeschreven, niet om wijziging van uw geslachtsnaam. Bent u gehuwd, gehuwd geweest of bent u ooit een geregistreerd partnerschap aangegaan, dan heeft u het recht om de geslachtsnaam van uw (huwelijks)partner te gebruiken. U kunt kiezen uit:

  • De naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam

  • Uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner

  • Alleen de naam van uw partner

  • Alleen uw eigen naam

 

Hoe dient u een verzoek tot wijziging naamgebruik in?

  • Via een schriftelijk verzoek aan de gemeente. U kunt hiervoor het formulier wijzigen naamgebruik downloaden. Dit formulier stuurt u op naar uw gemeente met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs.

  • Op afspraak aan de balie in het gemeentehuis. Maak een afspraak digitaal of bel naar 14035. U moet een geldig legitimatiebewijs meenemen. U kunt ter plekke aan de balie uw verzoek schrijven.

 

De gemeente gaat na of u het recht heeft de andere naam te gebruiken. Zodra uw verzoek is ingewilligd, wordt dit verwerkt in de BRP en ontvangt u een schriftelijke bevestiging.